Kontakt

Příručka efektivní komunikace

Náš portál je zdroj pro vaši efektivní komunikaci s obyvateli obce. Najdete tam veškeré podklady, které vám usnadní vysvětlování novinek v odpadovém hospodářství. Samotné podklady ale k úspěšné komunikaci nestačí, proto pro vás máme malou příručku, která vám pomůže v tom, kde a jak správně komunikovat. 

Stáhnout jako PDF

KAMPANĚ A FÁZOVÁNÍ

Naše komunikační koncepty jsou rozděleny do několika vrstev. V zásadě máme tři varianty kreativních konceptů, které se liší úrovní serióznosti, vtipu a nadsázky, a k tomu tři různé fáze komunikace.

ZAČÁTEK

Tato fáze se týká komunikace v době, kdy jsme spolu na všem domluvení a pomalu, ale jistě, společně chystáme zavedení našich služeb. Svým obyvatelům tedy komunikujete blížící se změnu a zavedení nového systému pro zpracování odpadů.

PRŮBĚH

Naše služby jsou ve vaší obci již v provozu. Občané už novinky viděli a teď je musíme motivovat, aby se vhodným způsobem zapojili. V této fázi tak mluvíme především o zapojení občanů, snažíme se je motivovat a poukazujeme na výhody nového procesu.

VYHODNOCENÍ

Naše služby v obci fungují již nějakou dobu a celý nový systém už generuje řadu vynikajících výsledků. Komunikujeme právě dosažené pozitivní výsledky, které chceme občanům připomenout, a ukázat tak, že jejich zapojení má smysl a nový systém přináší řadu výhod.

 

KOMUNIKAČNÍ KANÁLY

Vy nejlépe víte, kde se vaši občané nejčastěji vyskytují a jaké formáty propagace na ně nejlépe fungují. Proto vám do jisté míry necháváme volnou ruku, na jakých komunikačních kanálech chcete ke svým občanům promlouvat. Přesto jsme při vymýšlení konceptů mysleli na co nejlepší využití a propojení. Některé formáty poslouží primárně pro vzbuzení zájmu s odkazem na web, kde jsou detailní informace. A jiné formáty už samy o sobě ponesou více informací o celém projektu. Při vymýšlení formátů jsme se snažili, aby jejich výroba nebyla příliš nákladná. Především tedy můžete využívat kanály, které jsou ve vlastnictví obce nebo spřízněných institucí či firem.

 

OFFLINE

 

Letáky

Jednoduchá a účinná forma komunikace. Po vytištění můžete letáky distribuovat přímo do schránek svých obyvatel nebo je dát k rozebrání na frekventovaná místa – obecní úřad, knihovna, potraviny… Po domluvě mohou být letáky k dispozici v autobusech či vlacích. Leták může obsahovat více informací, jelikož občan bude mít více času na jeho přečtení.

Plakáty

Forma komunikace především pro vzbuzení zájmu hlavním claimem (titulkem) s odkazem na meneodpadu.cz. Plakát si člověk většinou domů neodnese, proto ho můžete vyvěsit v prostorách obecního úřadu, knihovny, obchodu, případně i na veřejných nástěnkách či autobusových zastávkách. 

Obecní časopis

V časopise má své místo samostatný článek, který blíže popisuje celé řešení a změny. Také se zde nabízí umístění celostrany pro zveřejnění našeho vizuálu s detailními informacemi o systému.

Nálepky

Nálepky slouží ke vzbuzení zájmu a šíření povědomí na neobvyklých místech. Není zde prostor pro komunikaci detailů o systému.

Obecní rozhlas

Možná i ve vaší obci patří rozhlas k silným kanálům, u kterých víte, že jím své občany efektivně zasáhnete. Ve svém vysílání můžete pro každou fázi použít připravené texty o našem systému a novinky, které z toho pro občany plynou.

 

ONLINE

 

Webové stránky obce

Kromě článků o novinkách můžete na svém webu umístit také bannery s našimi vizuály, které obyvatele zaujmou, rozšíří jejich povědomí o systému a zároveň je odkážou na detailní informace.

Sociální sítě obce

Pokud má vaše obec profil na Facebooku, také zde se dají efektivně umístit naše vizuály a případně další formy příspěvků spojených s komunikací novinek. Pokud Facebookový profil nemáte, je na čase si ho založit.

Newsletter

V případě, že vaše obec svým občanům zasílá také elektronické novinky v podobě e-mailu, jsou i pro tento formát připraveny podklady. Díky nim svůj newsletter obohatíte o daný vizuál a informace o novém systému. Díky elektronickému pojetí tohoto „dopisu“ je zde velmi vhodný proklik na detailní informace na meneodpadu.cz

 

FOTOGALERIE A VIDEOGALERIE

Portál obsahuje také databanku foto a video obsahu. Tyto fotografie a videa jsou připraveny pro použití v online i offline prostoru. Mohou sloužit jako podklady k článku v obecním časopise, na obecním webu nebo je můžete použít při svých příspěvcích na sociálních sítích. Tento obsah pomůže vizuálně doplnit různé texty na různých formátech. 

 

PROPOJENÍ FORMÁTŮ

Pro efektivní předání všech sdělení občanům je důležité pracovat s více formáty. Proto velmi doporučujeme nepoužívat pouze jeden formát a jeden komunikační kanál, ale jít cestou jejich vzájemného propojení. Pokud tedy občan uvidí plakát v autobuse nebo v obchodě, bude ho pak určitě zajímat více informací např. z letáku ve schránce nebo na plakátu na obecní vývěsce. A když pak s tímto občanem budeme komunikovat například také newsletterem nebo o tom něco uslyší v obecním rozhlase, máme jistotu, že jsme mu předali to, co jsme chtěli. Proto nad těmito kanály a jednotlivými podklady přemýšlejte tak, aby jejich využití bylo vzájemně propojené a doplňující se.  

 

ZÁKLADNÍ PERSONY, KE KTERÝM MLUVÍME

Z našich zkušeností už víceméně víme, s kým v pozici občana máme tu čest při zavádění našich služeb. Tento základní seznam tak určitě pomůže také vám.

UVĚDOMĚLÍ

  • jsou si vědomí přínosů třídění odpadu
  • sami od sebe se snaží a nepotřebují přílišnou osvětu ani motivaci
  • ocení přístup obce v oblasti třídění odpadů

NEZNÁLCI

  • o nutnosti změn v oblasti odpadů vědí, ale sami na sobě nic moc nemění
  • nemají proaktivitu a nevědí hlavní příčiny a přínosy třídění odpadu
  • lehce pesimističtí, nevěří, že by se něco mohlo opravdu změnit

SOBCI

  • zajímají se hlavně o sebe a přínosy pro sebe samé
  • nevnímají věci v širším měřítku, mají svoji určitou bublinu
  • příliš se aktivně nezapojují, ale o to víc jsou schopní “brblat”

POHODLNÍ

  • v podstatě ví o nutnosti a přínosech třídění odpadů
  • neberou to ale moc vážně a nejsou ochotní dělat něco, co změní jejich dosavadní fungování
  • hledají výmluvy, proč se nezapojit

 

SOUTĚŽIVÍ

  • jsou rádi napřed oproti sousedům
  • rádi se porovnávají a chtějí být lepší než okolí
  • dělá jim dobře pocit, že pomáhají vyšším cílům

ŠKOLÁCI

  • mají nadšení a vnímají, co se jim jiní snaží vysvětlit
  • jsou uvědomělí a otevření změnám
  • mohou také dobře působit na své rodiče

STARÁ ŠKOLA

  • většinou důchodci a starší lidé
  • jsou zvyklí netvořit moc odpadu a věci k vyhození využívat ještě jinak
  • kompostují, ale věci do odpadu klidně míchají a příliš to neřeší, protože to tak dělají už x let

 

DESATERO PRO PUBLIKOVÁNÍ NA FACEBOOKU OBCE

Pokud se chystáte informovat své občany o aktualitách v odpadovém hospodářství vaší obce na Facebooku, doporučujeme řídit se naším desaterem. Společně s využíváním našich materiálů vám to pomůže zvýšit efektivitu svého snažení a udržovat veřejnost více v obraze.

  1. Mějte sjednocený grafický vizuál (šablony). K tomu vám pomůže používání našich materiálů.
  2. Používejte v příspěvcích emotikony související s tématem.
  3. Přidávejte videa a podpořte video chytlavým textem. Najdete je i na naše portálu.
  4. Pište spíše kratší texty než delší.
  5. Komunikujte s fanoušky stránky, reagujte na jejich komentáře.
  6. Přispívejte pravidelně, min. 3x týdně, aby byl profil živý. 
  7. Největší dosah mají příspěvky ve všední dny kolem 18:00 hod. Můžete si pomoct plánovačem příspěvků.
  8. Avšak sdílejte ve správný okamžik, buďte aktuální.
  9. Vyzvěte fanoušky stránky k nějaké akci, ptejte se na jejich názor, rozveďte diskuzi.
  10. Informujte fanoušky o novinkách, ale zároveň se je snažte i bavit.

0

Spravovat výběr
Zrušit výběr